یزدفردا: آمارها حکایت از جایگاه نخست یزد در شیوع بیماری دیابت دارد و مسئولان علوم پزشکی این استان معتقدند علاوه بر این که هنوز درمان قطعی جهت بیماران دیابت اعم از پیوند سلول‌های بتا و ساخت انسولین از سلول‌های بنیادین تاکنون محقق نشده است، اقدامات پیشگیرانه و دوری از عوامل احتمال ابتلا به این بیماری و عوارض آن تنها راهکارهای فعلی مقابله با دیابت است.

به گزارش یزدفردا: بیماری دیابت یا قند خون بالا یکی از شایع‌ترین بیماری مزمن و غیر واگیر در کشورمان است که بیشترین شیوع آن را طی سالیان گذشته عمدتاً در استان یزد شاهد هستیم.

شیوع بالای این بیماری که در اثر ناتوانی بدن در تولید انسولین بروز می‌کند، در استان یزد برخلاف تصور بسیاری از افراد تنها مربوط به مصرف بالای شیرینی‌ها نیست بلکه سایر عوامل خطر مانند کم تحرکی، تغذیه نامناسب و به طور کلی سبک زندگی غلط در بروز و شیوع آن دخیل هستند. ارتباط زیادی  و علی رغم این که بسیاری را نداشته باشد یا نتواند از انسولین استفاده کند.بیماری‌های امروز جوامع به ویژه ی است که امروزه در کشورتوسعه یافته و افراد زیادی را درگیر کرده است.

دکتر «محمد علی اوزی‌نژاد» مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این که دیابت بر دو نوع است که عمده شیوع آن یعنی قریب به ۹۰ درصد مربوط به دیابت نوع ۲ است، اظهار کرد: عمده علت اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲، عواملی مانند رژیم غذایی ناسالم، مصرف زیاد مواد قندی و کم تحرکی به شمار میروند.

وی یزد را از استان‌های شایع در ابتلا به دیابت خواند و گفت: در حال حاضر ۱۸ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال استان به لحاظ آزمایش قند ناشتا(fbs) و ۲۳ درصد یزدیها نیز دارای قند خون بالا بر طبق آزمایش قند سه ماهه موسوم به (HbA۱C) هستند که از این حیث به ترتیب جایگاه چهارم و رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.

اوزی‌نژاد خاطرنشان کرد: خوشبختانه دسترسی مناسب به مراکز درمانی در استان باعث شده که ۸۱ درصد از مبتلایان نسبت به بیماری خود آگاه و نسبت به مراجعه جهت درمان و پیشگیری از عوارض این بیماری اقدام کنند ولی با این حال هنوز هم حدود ۱۹ درصد از یزدیها از ابتلای خود به بیماری دیابت بی اطلاع هستند.

اخیراً مطالب متعددی عمدتاً از طریق فضای مجازی در مورد ارائه شدن روشهای درمان قطعی برای این بیماری منتشر شده که دکتر «محمد افخمی» رئیس مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد با رد این مطالب اعلام کرد: طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته، تاکنون درمان قطعی جهت بیماران دیابت محقق نشده است.

وی آنچه که تحت عنوان «ساخت داروی درمان دیابت» در یکی از پژوهشکده‌های کشور و همچنین روش‌های جدید درمان بیماران دیابتی مانند «پیوند سلول‌های بتا و ساخت انسولین از سلول‌های بنیادین» در فضاهای مجازی منتشر شده را غیرمستند خواند و گفت: هیچ‌کدام از این روش‌ها تاکنون به نتیجه نرسیده است.

افخمی ادامه داد: با این حال  وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از پروتکل‌های درمانی با منابع علمی معتبر جهت درمان دیابت بیماران استفاده کرده و تمام تلاش خود را در زمینه پیشگیری و درمان بیماران دیابتی با توجه به آخرین روش‌ها و دستاوردهای علمی تایید شده دنیا تحت نظر متخصصان و اعضای هیئت علمی دانشگاه جهت بیماران دیابتی به کار گرفته‌اند.

دکتر «سید کاظم رضوی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی یزد هم با اشاره به فعالیت‌های درمانی در این حوزه اظهار کرد: مرکز تحقیقاتی درمانی دیابت یزد با ارائه خدمات تخصصی به بیماران دیابتی، نقش موثری در کنترل و پیشگیری از عوارض این بیماری در استان ایفا می‌کند به نحوی که در حال حاضر تعداد ۳۸ متخصص و ۱۸ فوق تخصص در این مرکز به بیماران و مراجعه کنندگان خدمات ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: ویزیت روزانه این مرکز در هر شیفت بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ نفر است و تعداد پرونده تشکیل شده برای بیماران دیابتی بالغ بر ۶۵ هزار مورد است که از این تعداد ۳۵ هزار پرونده فعال است.

رضوی با تاکید بر این که تمامی خدمات انجام شده در این مرکز با تعرفه دولتی به مراجعه کنندگان ارائه می شود، آموزش چهره به چهره بیماران در خصوص خود مراقبتی، نحوه استفاده از دارو و سبک زندگی سالم، تشکیل کلاس‌های آموزشی گروهی جهت بیماران دیابتی به صورت هفتگی در زمینه‌های مختلف، تشکیل کلینیک پیگیری جهت ثبت اطلاعات بالینی بیمار و پیگیری جهت مراجعه در زمان مقرر را از جمله اقدامات متعدد مرکز دیابت استان جهت پیشگیری و کنترل عوارض بیماری دیابت ذکر کرد.

به گزارش ایسنا، براساس آخرین پیمایش‌ها در حال حاضر ۱۰۰ هزار بیمار دیابتی در استان یزد هستند که حدود یک پنجم آنها از بیماری خود بی‌اطلاع هستند و کارشناسان معتقدند افرادی که دارای عوامل خطری مانند اضافه وزن و چاقی، استعمال دخانیات، وجود بیمار دیابتی در خانواده یا دارای علائم بالینی مانند پر ادراری هستند حتماً باید از طریق مراکز بهداشتی نسبت به بررسی وضعیت قند خون خود اقدام کنند.

البته سال گذشته، شعار هفته ملی دیابت «شناخت خطرات، درمان موثر» نامگذاری شد چرا که تنها در استان یزد تنها ۲۶ درصد بیماران دیابتی از درمان موثر برخوردارند و مابقی بیماران به دلایل مختلف از جمله بی توجهی به موضوع خودمراقبتی اهتمام لازم برای کنترل بیماری خود و پیشگیری از عوارض خطرناک این بیماری را ندارند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا